Říjnový jachting v Chorvasku

Vezmi 50-ku, slyšíš, vezmi tu Bavarku 50-ku, říkal Karel při objednávání lodě v termínu, který je pro hezký jachting velmi pravděpodobný. To jsme ještě netušili, kolik ostřílených námořníků tento rok s sebou vezmeme.

Nakonec vyrážíme 7.10. v 11 lidech v nočních hodinách směr Split. Sraz jako obvykle v Břeclavi na benzínce a pak ještě cca 750 km. Klidný průběh cesty decentně narušily teploty pod bodem mrazu a sníh cca 50 km před Kaštelou. Do maríny přijíždíme už v 8.30hod.. Jdeme zjistit situaci, kdy můžeme počítat s lodí. K velkému překvapení se kolem 11hod. naloďujeme a vzhledem k tomu, že máme s sebou tentokrát osm nováčků, zahajujeme školením posádky z bezpečnosti a používání zařízení lodi.


Sobota
S posádkou KOVOKONu ve složení Kamil, Roman, Karel (držitelé kapitánských průkazů), Dušan, Martin J., Martin P., Jindra, Petr, Honza, Oleg a Ievgenia (první plavba) se krátce po poledni odvazujeme od mola a vyplouváme z maríny. Rychle nalévám pohárky rumu na zdar plavby s žádostí Neptuna o přízeň.

Předpověď: Možné poryvy SZ, u pobřeží vítr 35 – 55 kt, večer a v průběhu noci poryvy 30 – 60kt. Teplota pokles.

Naším prvním cílem je Rogoznica, krásné městečko s překrásnou marínou Frapa. Po obeplutí Splitu, kde byl relativní klid, nabíráme kurz k Drvenikům. Díky příznivým větrům poprvé lehce, vzhledem k nováčkům, napínáme plachty. Síla větru 25 kt, v nárazech až 45kn zaručuje krásný zážitek. K našemu překvapení zvládla celá posádka tuto plavbu v náklonu a se stálým překonáváním vln bez problémů. Plavba bez sprayhoodu je vzhledem k větru a vodě, přelévající se přes loď, téměř nemožná. Kolem 18 hod. se za stálého větru vyvazujeme na městské molo v Rogoznici a vyrážíme na prohlídku městečka. Kotvení na jistotu jsme zvolili vzhledem k noční předpovědi, která upozorňovala na možnost nárazových větrů. Mile nás překvapilo, že městské molo má vybudované i nové sociální zařízení.
Upluto: 27 Nm , z toho na plachty 15 Nm. Cena kotvení 450 kun.

 


 

Neděle
Předpověď: Lokální poryvy SV, u pobřeží vítr 15 – 30 kt, moře 3-4, na otevřeném 5, večer a v průběhu noci SZ/SV 2–5BF.

První koupání zahájil nedobrovolně Honza, který musel pro spadený ručník. Počasí téměř shodné se sobotou s ještě většími vlnami. Kolem 11 hod. vyrážíme směr Šibenik. Tentokrát nám nepomáhá ani sprayhood a za pár hodin jsou někteří členové posádky donuceni k převlečení do suchého oblečení. Našim cílem je tentokrát Škradin, protože je na pondělí naplánována prohlídka NP Krka. Předpokládáme, že ve vnitrozemí bude síla větru menší a kotvení bude možné i mimo marínu. Raději jsme opět zvolili bezpečnější kotvení u mola. Vynikající pizza v příjemné hospůdce nám zpříjemnila chladný a větrný večer.
Upluto: 30,2Nm , z toho na plachty 26 Nm
Cena kotvení 630 kun.


Pondělí
Předpověď: Lokální poryvy SV/S, 35-50 kt, moře 3-4, na otevřeném 4-5, večer a v průběhu noci SZ/SV 6BF.

Probudili jsme se do klidnějšího rána. Ráno následovala prohlídka NP Krka a v 11 hod. odrážíme od mola. Dnes je naplánováno kotvení u NP Kornaty v zátoce Velo Šilo. Dnešní den byl pro plavbu klidnější. Vítr navíc odpoledne zeslábnul tak, že jsme museli opět nahodit motory a plachty sundat. V podvečer kotvíme v zátoce. Skupinka nadšenců jde prozkoumat břeh ostrova.
Upluto:38,3 Nm , z toho na plachty 22 Nm
Cena kotvení 0 kun.

 


Úterý
Předpověď: SZ 6-16kt, později 4-10kt, moře 2-3, na otevřeném 3-4, večer a v průběhu noci SV 2-4BF.

Dnes nás čeká Veli Rat a předpověď naznačuje spíše motorování, které se nakonec naplnilo. Ještě před plavbou k majáku plujeme k prohlídce NP Kornati, konkrétně solného jezera. Odradilo nás vysoké vstupné (60 kun na osobu) i pro lidi, kteří zůstávají na lodi a tak se odvazujeme od bóje a odplouváme. Dugi Otok obeplouváme ze SV a protože nás čeká prohlídka majáku, nezastavujeme ani na Zverinacu v hospůdce. Už teď nás „mladí“ hecují k nějaké noční přeplavbě. Roman navrhuje Vis (cca 90Nm), alespoň budeme mít v pátek pohodu k vrácení lodě – tedy, to jsme předpokládali. V 16.30 se uvazujeme k bóji a připravujeme se k vycházce.
Upluto: 38,9Nm , z toho na plachty 0 Nm
Cena kotvení 0 kun.

Středa
Předpověď: Bezvětří nebo SV 4-10 kt, moře 1-2, na otevřeném navečer JV 4-12kt, večer JV 0-2 BF a v průběhu noci 6BF, moře 2.

Už v 8.30 se odvazujeme a plujeme prozkoumat viditelný vrak italské nákladní lodi, která najela v 80-tých letech na mělčinu. V 11hodin zvedáme kotvy a vracíme se stejnou stranou. Proti Zverinacu zajíždíme do ponorkového bunkru. Je krásně a tak celá posádka skáče do vody. Po obědě vyrážíme dokoupit zásoby. Po cestě narážíme na hejno lovících tuňáků, kteří vyskakují z vody. Je to nádherný pohled, odhadem až metr dlouhé kusy vyskakují nad vodu a nekontrolovaně padají zpět. Něco takového jsme za 8 let ještě neviděl. Řádění tuňáků utichá a my pokračujeme v plavbě. V 18 hod. se dostáváme na otevřené moře, čeká nás ještě necelých 50 Nm. Stanovujeme tři směny po třech lidech a v 21 hod. jde druhá a třetí směna spát. My máme službu do půlnoci. Plavba v první polovině noci je klidná. Míjíme pár jachet, rybářskou loď a kolem půlnoci i výletní lodi. Nad ránem se zvedá vítr i vlny. Pro zklidnění plavby vytahuje Roman plachty, ale musíme uhnout z nastaveného kurzu. Kolem 9.30 vplouváme do města Vis. Naše první zastávka je na benzince, je potřeba doplnit naftu. Alespoň se nebudeme v pátek zdržovat. Kotvíme v zátoce před městem a rozhodli jsme se pro rychlý oběd na ostrově. Upluto: 98,3 Nm , z toho na plachty 20 Nm. Cena kotvení 0 kun.

Čtvrtek
Předpověď: Lokální poryvy SV 35-45 kt, zpočátku SV 10-20kt sílící, moře 2-3, na otevřeném 4-5, večer a v průběhu noci SV 7BF.

Rozhodli jsme se, že dnes zůstaneme na Visu. Prvním cílem je zelená jeskyně na jižní straně ostrova. Plavba je trochu neklidná vzhledem k přetrvávajícím vlnám a sílícímu větru. V závětří ostrůvku je však příjemná teplota vody a tak kromě prohlídky jeskyně využíváme čas i ke koupání. Kolem 16hod. zvedáme kotvu a přeplouváme k bunkru na severu. Posádka jde na prohlídku pevnosti. Vrací se celkem pozdě a tak zůstáváme vyvázaní v ponorkovém bunkru.
Upluto: 16,2 , z toho na plachty 0 Nm
Cena kotvení 0 kun.

Pátek
Předpověď: Lokální poryvy SV, 35-55kt, moře 3-4, na otevřeném až 5.

Poslední část plavby začíná v 9 hod.
Předpovědní SMS začínala větou: „Ani dnes nebude nuda“ a nebyla. Bohužel jsme cestu chtěli zvládnout co nejrychleji, tak jsme zvolili kurz přímo proti větru směr splitský kanál. Plavbu provázeli téměř třímetrové vlny a vítr 40kt. Na 3.000ot.jsme pluli rychlostí 3kt. Při míjení ostrova Hvar jsme měli možnost z povzdálí sledovat regatu a nafouknutými spinakry. Nevyzpytatelná síla a směr větru se projevila naplno cca 2Nm po našem pravoboku, kdy po obeplutí Hvaru a zřejmě změnou větru vedoucí loď „lehla“. I když se po 10 min. zvedla, bylo jasné, že pro ni tento závod skončil.
Po projetí splitským kanálem se vítr znenadání utišil a hladina zklidnila. Takže plachty dolů a možná zvládáme předat loď v rozumném termínu. Roman si stačí postěžovat, že se těšil jak bude přistávat s 25kt z boku. Neptun ho vyslyšel ještě před obeplutím Splitu. Přišel velmi silný vítr od pevniny – bora. Opět jdou otáčky motoru na 3.000ot.a rychlost se snížila na 2,5 až 3kt. Menší problém má katamarán, kterému občas vykoukne z vody pravý plovák, i závodník na plachetnici, který před marínou položí plachetnici na bok. Vplouváme do maríny. Další nový zážitek, doprovází nás gumový člun a nám je jasné, že kotvení opravdu nebude žádná sranda. S kotvením nám pomáhá pět zaměstnanců maríny, dva jsou s našimi lidmi v předu a loď vyvazují i k přídi sousední lodě. Tři lidi na zádi a dva lidi v gumovém člunu. Bow-thruster je v síle větru neúčinný a bez natlačení člunem není možné loď stabilizovat. Po 30 min.je loď bezpečně vyvázaná a my se chystáme na odjezd.
Upluto: 32Nm , z toho na plachty 0 Nm
Cena kotvení 0 kun.

Díky silnému větru je uzavřena i dálnice mezi Zadarem a Karlovacem.

Autor: Kamil Bachánek
Loď zapůjčila a předpověď počasí po dobu plavby zajišťovala Nautica360.